cea mai plimbată carte

~ ÎNTÂMPLĂRI ȘI PERSONAJE ~

Florin Lăzărescu, Polirom 2015

(citită de Sorana)

Prima dată am auzit de Florin Lăzărescu când am văzut „Lampa cu căciulă”, scurtmetraj al cărui scenariu e semnat de el și care a câștigat o căruță de premii (adică peste 50) prin lumea asta mare (filmul, aici). Apoi (peste niște ani) cineva din lista mea de prieteni a dat share unei postări ale lui, cred că una dintre povestirile din carte. Am comandat Întâmplări și personaje imediat ce a apărut pe siteul Polirom, vara trecută. Și de atunci tot citesc din ea. Am plimbat-o în poșetă și-n bagaje, pe motocicletă și în mașină. Cred că e cea mai plimbată carte a mea. O plimb și prin casă, dintr-o cameră în alta. O deschid la întâmplare și citesc. Povestiri și povestioare. Am mai avut în copilărie o carte care îmi plăcea tare de tot, Legendele Olimpului. Cred că Întâmplări și personaje se încadrează, în ceea ce mă privește, în aceeași categorie de comfort book. Sunt în stare să citesc din ea în parc, la restaurant, în vacanță, în weekend la iarbă verde, la micul dejun, seara la culcare. Iau câte o linguriță din ea, să nu se termine prea repede, deși știu că pot oricând reciti o povestire care mi-a plăcut sau un fragment preferat: întâmplări felurite, în care mă regăsesc sau care mă surprind, gânduri de jurnal, idei de tot soiul, personaje insolite și foarte diverse. Până la urmă, lucruri cu care ne întâlnim toată ziua, dar care aici sunt povestite în așa fel încât chiar și în cea mai tristă întâmplare e un strop de umor, iar în cea mai veselă pățanie, o picătură de melancolie.

  • În studenție, un coleg, practicant de yoga, „se certa la cantina studențească cu o bucătăreasă: el dorea separat doar orezul, ea o ținea doar pe a ei, că porția include obligatoriu și carne. Noroc cu altă bucătăreasă, care i-a pus o pilă: <Lasă-l, dragă, fără carne. Pe ăsta îl știu eu, joacă yoga!>” (Jucați yoga!)

  • O dimineață friguroasă de luni: „Cancer, frate! Dimineață abia mi-am putut descleșta ochii de brumă. Câteva perechi de pinguini și vreo doi-trei urși polari au apărut din nou în apartamentul nostru, zgribulindu-se pe sub pat, pe la colțuri, în pragul hipotermiei.” (Sunt cool!)

  • „Nasol! <Mi-a picat un text din unu’, Lăzărescu, la Bac” – sună mai degrabă a motiv de scuză că n-ai făcut mare brânză la examen decât a prilej de bucurie. Înțeleg că textul de comentat e din jurnalul de față. Ceea ce-i și mai nasol pentru mine: adică eu scriu aici subiecte pentru Bac?!” (Subiect la Bac)

Florin Lăzărescu este și coscenarist al filmului „Aferim!”, premiat la Berlinale cu Ursul de Argint pentru cea mai bună regie (Radu Jude). O idee despre acest film, aici. Cartea se poate comanda de aici.

Leave a Reply

