Boeuf Stroganoff

~povestită de Sorana~

Mi s-a făcut dor la un moment dat de o mâncare a bunicii mele. Era vorba despre un fel de tocăniță de vită cu găluști mici. Și de la dorul ăsta până la propunerea noastră de azi nu a mai fost decât un pas. Numele rețetei e numește pompos și e și normal, pentru că se pare că Stroganov a fost un conte rus. Discutăm, așadar, despre o rețetă rusească foarte versatilă, deoarece se pot scoate unele ingrediente și folosi altele (am citit că în loc de smântână se mai pune muștar și sos de roșii) și merge cu mai multe soiuri de garnituri, printre care cartofi și orez. Noi am optat pentru paste pentru că seamănă cel mai mult cu găluștile bunicii (pe care nu am avut nici timp și nici răbdare să stăm să le facem).

Ingredientele sunt cele care se văd în poză: aproximativ 750 de grame de carne de vită, 50 de grame de unt, câțiva căței de usturoi, un pahar de vin alb, trei linguri de făină, 500 de grame de ciuperci, o cană de smântână, o ceapă albă, tocată mărunt, sare, piper, sos Worcester (Worcestershire, pe numele lui întreg) și pătrunjel pentru ornat. Ce nu vedeți aici este sosul de soia (am să vă zic mai încolo cum și de ce l-am folosit) și piperul roși, cu care am mai dat puțină culoare în poză la final. Pastele (500 de grame) se fierb de la bun început conform instrucțiunilor de pe pungă/pachet.1

Ideal este să folosim o vită cât mai moale – să întrebăm vârsta la măcelărie, zic. Carnea se taie perpendicular pe fibră și în fâșii cât mai subțiri. Se prăjește în unt și apoi se acoperă cu apă și se înăbușă. Se lasă să fiarbă și se scoate într-un vas separat, lăsând zeama în tigaie, pentru că mai avem nevoie de ea.

În ea înmuiem câteva minute ceapa, după care adăugăm ciupercile și usturoiul. Lăsăm 5 minute. Punem făina lingură cu lingură și amestecăm bine. Stingem cu vin și picurăm câțiva stropi de sos Worcester. Mai lăsăm 5 minute și adăugăm smântâna. Noi am gustat și am constatat că lipsește ceva. Nucșoară, a zis Oana. Bună idee, dar nu mai aveam, așa că am apelat la niște sos de soia. Ne-am declarat mulțumite. Mai lăsăm 3-5 minute și punem carnea în sos. Lăsăm ingredientele să-și ia gust unele de la altele.

Asta e vita Stroganov. Se pune peste paste și se ornează cu pătrunjel și cu piper roșu. 7

Poftă mare!

