Felii de lămâie

Felii de lămâie- Anca Vieru

Editura Polirom, 2015

(citită de Oana)

 

Am primit cartea de la Sorana anul trecut, cu vorbele:„O să-ți placă! Seamănă cu tine!” 🙂

Și, într-adevăr, n-am lăsat-o din mână până n-am terminat-o. Apoi i-m dat-o mamei și am regăsit-o zilele trecute ajutând-o să facă ordine în bibliotecă. Am recitit-o și, deși are deja recenzii pe net, m-am hotărât s-o recomand celor care urmaresc cimbrul.

Mie îmi plac oamenii, poveștile lor și apreciez la cartea de povestiri a  Ancăi Vieru tocmai faptul că poveștile de viață au accente diferite (de la frici la tristeți sau neliniști în Ochiul de iepure, Ca la șah sau Frunze pe talpă, de la aparent banal la lugubru în Din Veneția cu drag sau Numărul apelat este nealocat, de la iubiri siropoase la zeflemea și ironie în Zâni și Iubi), cu perspective diferite ( adolescenți, văduve, cupluri, femei singure, bătrâne decrepite) într-o scriitură care curge firesc, fără pretenții sau pedanterii inutile și care ține  cititorul acolo până la sfârșit. Tehnica e diferită de la o povestire la alta, comun pare faptul că mediul e singurul vinovat de neîmplinirile sau ratările protagoniștilor.

Nu știu dacă spun bazaconii au ba: în mod frecvent simt că scriitoarele -cele contemporane zic- se străduiesc mai mult decât scriitorii (adică doamnele de cultură- cum le mai spun eu) să fie credibile; poate e doar o părere, dar scriitura Ancăi Vieru trece dincolo de ceea ce englezul numește „gender bias” și reușește un text neforțat din care nu răzbate nicio notă fals feminină sau masculină, ce mai, un text autentic !

Oamenii Ancăi Vieru sunt contemporanii mei, trăind anii 2000, ascultând U2 și participând la team buildinguri, și totuși, încă marcați, indiferent de vârstă, de perioada comunistă de dinainte de 90 când paharele erau scumpe și rare (și tocmai de aceea prețioase- Recensământ), când se fugea peste hotare pentru a-ți împlini destinul (Pașaportul de pe pian), când lămâile erau produse de lux (Felii de lămâie).

Fiecare povestire e o ușă: deschizi una, vezi ce face Lala (A zecea parte) la întâlnirea de promoție; deschizi alta și ești martor la drama nebunei Plânge-apa; pe o altă ușă asiști la despărțirea lui Lucian de Clara (Zi liberă).

Și sunt 20 de uși!

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

