și cuvintele sunt personaje

~ ȘI CUVINTELE SUNT O PROVINCIE – Adela Greceanu ~

~ Editura Cartea Românească, 2014 ~

Ema  (http://lecturile-emei.blogspot.ro/2016/07/luna-literaturii-mioritice.html) a zis să facem din luna august luna literaturii române. Foarte de acord cu ea. Iată niște propuneri:scurtă, roman.JPG

Pe primul rând: proză scurtă – foarte diferite între ele cele trei volume. Rândul doi, roman: de Veronica D. Niculescu am citit tot ce a apărut și mi-a plăcut mult, văd că și primul său roman m-a prins repede. „Cazemata” ere un început care m-a făcut curioasă. De Bogdan Suceavă nu am citit nimic încă, am zis să încerc.necontemporani, poezie.JPG


Rândul unu: clasici și foarte clasici. Voiculescu, ca să depășesc nivelul de comentariu literar. Manea, pentru că nu am mai citit nimic atât de ciudat de diferit. Și Radu Petrescu cu acest roman foarte recomandat. Voi vedea. În rândul doi stă poezia: „Bucla” e o carte la care tot rumeg de prin ianuarie, îmi place să recitesc din ea. Pe Svetlana Cârstean am descoperit-o relativ recent și am citit deocamdată doar „Floarea de menghină”. Și primul poem din „Gravitație”. O mai păstrez, ca pe ciocolată în copilărie, să o savurez pe îndelete.

Nu știu când o să ajung să citesc toate cărțile pe care le tot strâng, dar o iau și eu încetișor.

Constat că august e pentru mine mai degrabă luna poeziei românești contemporane, care merită încercată, citită, asimilată, iubită. Se scrie multă poezie bună zilele astea.

Acum citesc „Și cuvintele sunt o provincie”, de Adela Greceanu, pe care o puteți auzi la Radio România Cultural, la emisiunea „Vorba de cultură”.

Îmi lipsește cu desăvârșire talentul de a fi femeie. / Sunt o provincială vizavi de dragoste. / Folosesc mai mereu cuvintele altora / când trebuie să vorbesc. / Sunt o provincială vizavi de limbaj. (din Provinciala)

Și cuvintele sunt o provincie / vizavi de sensurile pline de viață de sub ele, / sensuri necunoscute și nerevendicate acolo, deasupra. (din Adila)

Volumul este, de fapt o poveste a relațiilor. Atât între Adila, personajul central, și alte personaje, cât și între ea și cuvinte. Astfel, cuvintele devin și ele personaje. Probabil că acesta este motivul pentru care poemul „Tartină. Cvasinecunoscută. A gestiona o relație” este cel care îmi place cel mai mult. Nu pot spune că am terminat cartea, deși am ajuns la capătul ei. Așa e cu poezia, până nu o întorc pe toate părțile, ca să o asimilez, nu pot încadra un volum la „citite”.

Alte cărți de Adela Greceanu:și altele

Leave a Reply

