Uneori și la mine e interior zero

INTERIOR ZERO – LAVINIA BRANIȘTE – Polirom 2016

(citită de Sorana)

Nu mai țin minte ultima dată când am stat noaptea să citesc o carte. Și nu pentru că e un thriller de care nu m-am putut dezlipi. Oricum, de un thriller mă dezlipesc ușor. Citesc unul acum, de exemplu. Mi-am propus să-l termin repede, ca să văd și filmul, dar nu cred că se va întâmpla asta prea curând, având în vedere că mi se face somn după nici 20 de pagini. Mi-a fost greu de la început să cred în convenția pe care o propune autorul. Nu același lucru s-a întâmplat cu cartea Laviniei Braniște. Am citit-o sâmbătă noaptea, în aceeași săptămână în care a apărut.

Nu știu de ce, dar nu îmi vine să scriu recomandări de carte în care să povestesc ce a făcut sau ce a zis un personaj sau altul. Că s-a întâmplat una sau cealaltă. Ni se întâmplă oricum aceleași lucruri tuturor, toți avem o poveste de spus. Felul în care sunt spuse aceste povești mă interesează, pentru că asta mă face să mă apropii de o carte sau să o încep și să o tot amân, să o plimb din dormitor în bucătărie, de acasă la școală, că poate citesc dacă am ceva timp liber între cursuri, și de la școală înapoi acasă, unde mai reușesc poate să citesc vreo două pagini, pentru ca în final să o abandonez pe un raft, cu un semn de carte prizonier pe undeva prin ea.

Interior zero spune ceva tocmai pentru că spune cumva. Nu numai că e ușor de citit (și thrillerul pe care l-am menționat mai devreme e ușor de citit), dar scriitura e foarte curată, foarte limpede. Cu toate acestea sau tocmai de aceea, cartea m-a electrocutat nu de puține ori.

[Antonia, o fostă colegă de clasă din liceu] Era combinată cu colegul meu de clasă, Vali Petrescu, olimpic balcanic la matematică, nemeditat, din câte ne zicea. Și Antonia a făcut facultatea în State și apoi un doctorat la Max Planck și a descoperit o planetă sau așa ceva pe vremea când nu era de colo să descoperi planete, ceea ce e și mai tragic, fiindcă înseamnă că era foarte tânără, avea vreo 25 și tot vreo 25 aveam și eu și nu mai știu cu ce mă ocupam, cred că făceam traduceri. Și acum sunt la o anume firmă AGS, păzesc telefonul și ușa și mă consolez că mi se dă pentru asta mai mult decât aș putea scoate din cultură. Nu c-aș fi fost eu o elevă care promite, dar parcă la 25 încă mai puteam să mai zvâcnesc un pic, eram găina fără cap care se zbate lângă buturugă, acum nici nu mă mai zbat.

În speranța unui viitor mai bun, m-am înscris la un curs de germană. A patra oară. Sunt la nivelul A2.2, care înseamnă elementar. […] Mă simt tot mai puțin inteligentă, mi se cojește inteligența de pe creier ca vopseaua de pe un lemn vechi. Limba germană la 30 de ani mă face să mă simt consumată.

Acasă, la baie, mă aplec mult în față și-mi apropii capul de oglindă printre periuțele de dinți și numeroasele sticluțe de pe etajera de plastic. Stau așa și mă uit la mine și găsesc alinare în fața asta asexuată care mă privește și care înțeleg că e a mea. Parcă acum îmi văd adevăratul eu, bătrân și nespecial, care-mi spune amar din oglindă: tu să stai unde ți-e locul. Și totuși, când am împins ușa de la Igiena și am intrat acolo, și am știut că nu-voi-ieși-de-aici-decât-cheală-sau-aproape, am avut din nou pentru o secundă senzația aceea că totul poate fi ușor. Că poți găsi din când în când gaura de vierme care să te poarte într-o lume identică, în care totul e ușor. Dacă m-aș pune în genunchi să cer ceva, dacă aș putea să fac asta sincer, să mă pun în genunchi să cer, aș cere atât: să fie ușor.

Vă las pe voi să citiți și să vedeți ce se întâmplă în carte. Dar vă previn: nu e pentru cei care vor să asiste la judecăți. Aici personajele nu  primesc verdicte. Nimeni nu trage concluzii pentru cititor. Dacă vreți să luați la pachet și să duceți acasă, mai bine nu. Dar dacă nu vă temeți să plimbați niște idei prin minte mai mult de câteva secunde, atunci go for it!

Leave a Reply

