Nedelciu, Bittel & Popescu

(aranjament realizat de Sorana)

Nu reuşesc niciodată să mă disciplinez şi să citesc doar câte carte. Pe rând, ca omul normal. Nu, eu trebuie să am zece cărţi începute: pe unele le abandonez pentru că nu-mi păstrează interesul viu, pe altele le las, nu le înghit deodată, tocmai pentru că îmi plac şi vreau să mai trag de ele. Şi aşa încep altele, că doar nu o să stau fără să citesc nimic. Ce citesc acum?

Citesc Mircea Nedelciu, OPERE I (aventuri într-o curte interioară & efectul de ecou controlat). Coperta patru zice ceva de proza postmodernă românească. Bun. Am ascultat un CD, cu vocea lui Nedelciu citind patru dintre prozele sale scurte, dintre care una din volumul ăsta şi trei din OPERE II. Sau erau două şi două? În fine. Mi-a dat sentimentul de Gellu Naum & Bujor Nedelcovici & puţin Dumitru Ţepeneag. Dar nu mă puneţi (presupunând că există nişte voi care citiţi mâzgâlelile de aici) să identific nu ştiu ce elemente şi nu ştiu ce tehnici literare, că mi-e lehamite. Ideea e că mi-a plăcut într-un fel ciudat şi prăfos. Şi am zis hai să mai vedem. Am înşfăcat cele patru volume de la Paralela 45 (mă rog, acolo-s cinci, dar Femeia în roşu o am de la Polirom) şi am zis să bag.

Un tip care habar n-avea cum se telefonează de la un telefon public punea fisa, forma numărul, probabil înainte de a-i veni tonul, şi, imediat după, începea să strige în receptor cât îl ţinea gura: „Alou! Halou!” După asta agăţa receptorul în furcă dând să plece şi, spre surprinderea lui, fisa cădea înapoi, ceea ce, pe lângă că-i producea o mirare imensă, îl şi îndemna să mai încerce o dată. Aşa c-o lua de la capăt.

Mi-a plăcut mirarea imensă. Îl vedeam pe individ, cu ochi mari, ca de motan nătâng, întorcându-se iar şi iar la auzul monedei căzând.

CUM ÎNCĂRUNŢEŞTE O BLONDĂ

Am terminat, cu părere de rău, de citit colecţia de povestiri de la Humanitas a Adrianei Bittel. Am început-o, credeţi sau nu, treaba voastră, în vară. Autoarea este ceea ce se numeşte povestitor înnăscut. Este un deliciu să-i citeşti poveştile. Îţi plimbă puţin realitatea pe la nas, pentru ca mai târziu să te împingă foarte lin în fantastic. Are atmosferă, recunoşti cotidianul, dar nu mai e aşa de abraziv cum îl ştiai.

Cerul e roz maculat, ca un aşternit năduşit de croitoreasă.

a-bittel

Puteţi asculta şi o înregistrare  cu doamna Bittel: emisiunea All U Can Read a lui Marius Chivu, de la Radio 7, din 15 februarie anul curent. Scroll down până daţi de ea în listă. Merită.

FAMILIA POPESCU

Desigur, nelipsita carte de poezie. Despre poet, scrie mai multe Cezar Paul-Bădescu aici.

c-popescu

Tocmai când zici că nu mai poţi da de nimic nou în poezie, iată. Surpriză. Nu e pentru sensibilii falşi, care vor să citească poezii frumoase, asta te cam pocneşte.

Bunicul şi-a dar ridurile cu lac, a devenit maestru în artizanat, le lustruieşte în fiecare dimineaţă cu o cârpă moale. Bunicul e june. Perna şi-a umplut-o cu pământ, ca să se mai obişnuiască. Priveşte pe fereasctră şi spune: „Azi-mâine, am să plec în lume să vă găsesc un rost, un nume.”

Mătuşa mea apare în poze, în reviste. Acolo îşi trage languros peste inimă ciorapul fin, mulat, de mătase. Apare în reviste drept reclamă pentru acest poem.

Băiatul mamei. Tu nu ştii. Dar când ai împlinit 13 ani, ai venit acasă cu o colivie mare pe măsura ta. Şi de-atunci, în fiecare an, de ziua ta şi a mea, te înghesui, te mai îmingem şi noi că vrei să-ncapi din nou în colivia aia.

La-nmormântare, când noi, familia, ne aplecam pe rând şi sărutam pentru ultima dată fruntea rece a lui tata, asistenţa, foarte numeroasă, a fost impresionată de cât de tandre şi dulci erau săruturile noastre şi a început să aplaude.

Voi ce mai citiţi?

Leave a Reply

